Mocht u deze nieuwsbrief niet goed kunnen lezen, klik dan hier
  nummer 2 - april 2015  
 
Inhoud
NVSM nieuws
Kort nieuws
Productnieuws
Agenda
Meld een collega aan
NVSM nieuws

NVSM nieuws

NVSM is de Nederlandse Vereniging voor Service Management. De vereniging richt zich op het professionaliseren van fieldservice-organisaties. NVSM-leden die nieuws hebben kunnen nieuwsberichten melden via redactie@nvsm.nl.

NVSM Congres 2015

Donderdag 30 april is het nieuwe Nationaal Militair Museum in Soest het toneel voor het NVSM-congres 2015. Thema is: Service Management connected to The Internet of Things, waarbij ingegaan wordt op de markt- en technologische ontwikkelingen in relatie tot de technische dienstverlening. Er zijn diverse sprekers en er is ruimte om te netwerken met collega-servicemanagers. Uiteraard is er ook een rondleiding door het museum dat op zeer innovatieve wijze is gebouwd.
Leden en niet-leden kunnen zich nog aanmelden voor dit veelzijdige congres. Lees hier meer

Innovatie Award

Tijdens het NVSM-congres wordt de Innovatie Award uitgereikt. Drie bedrijven worden genomineerd voor deze zeer gewaardeerde prijs. De bedrijven zullen zich presenteren middels onder meer een video waarna het meest innovatieve bedrijf de Award in ontvangst zal mogen nemen. Vorig jaar was de winnaar Vanderlande Industries. Zij hebben in nauwe samenwerking met de Fontys Hogeschool Eindhoven actief onderzoek gedaan naar mogelijkheden op het gebied van virtual reality in relatie tot service en productontwikkeling. Dit resulteerde in de 3D Cave, een ruimte van 3x3x3 meter waarin een virtuele machine wordt getoond, die door servicemonteurs realtime kan worden bediend.

Op het NVSM-congres van 30 april worden de genomineerden voor dit jaar bekend gemaakt. 

Service Monitor van start

Vanaf heden is het mogelijk om deel te nemen aan de enquête voor de jaarlijkse NVSM Service Monitor. Met dit onderzoek brengt de NVSM de laatste ontwikkelingen binnen de servicemanagementbranche in kaart. Informatie die cruciaal is voor de servicemanager en onmisbaar voor iedereen die actief is in deze branche.

De deelnemers aan het onderzoek ontvangen de monitor gratis (normale prijs € 75,-). Klik hier om via de website naar de enquete te gaan.

 

Nieuwe leden

De NVSM heeft een aantal nieuwe leden mogen begroeten:

• Robert Bosch BV. Peter Burghouts. www.bosch.com

• Jasa Packaging System. A.P.J. Geuzebroek. www.jasa.nl

• Axios. P. Hagen. www.axiossystems.com 

• HSO. H. Broer. www.hso.com

• Greefa. A. van der Steen. www.greefa.nl

 

LinkedIn workshop door House of Social media

Tijdens deze workshop leert u optimaal gebruik te maken van LinkedIn. Aan bod komt onder meer: het uitbreiden van je netwerk met relevante connecties, hoe je je onderscheidend kunt presenteren op LinkedIn en Do’s & Don’ts. Leden van de NVSM krijgen korting en betalen € 155 excl btw. Kijk hier hoe u zich kunt aanmelden. 

Samenwerken en zelf nadenken

In nr. 1 van het Service Magazine verscheen een artikel over Peter Schouten, servicemanager bij Festo. Hij wil dat zijn engineers altijd zoveel mogelijk achterhalen wat nu eigenlijk de achterliggende oorzaak van een storing is. “Soms is investeren in een nieuw apparaat veel efficiënter. Mijn mensen moeten dergelijke vraagstukken optimaal kunnen beantwoorden en zo de klant maximaal ondersteunen in kostenreductie.” Lees hier het volledige artikel.

 

Agenda

  • 23 april: Service Manager Dag, Zoetermeer
  • 30 april: NVSM Congres, Soest
  • 21 mei: NVSM ALV + OWNH-bijeenkomst
  • 24 september: NVSM themamiddag

Klik hier voor meer info over bijeenkomsten, trainingen en congressen.

 
 

Introductie

Nog een paar weken, en dan vindt het jaarlijkse NVSM-congres plaats. Een bijeenkomst waar u veel noviteiten hoort op uw vakgebied, met name over de connectie van uw vakgebied met de digitale wereld. In deze nieuwsbrief geven wij u alvast een voorproefje en leest u meer over ontwikkelingen in uw branche. 

Tineke Prins, eindredacteur.

Stelling

„3D-printen van onderdelen maakt het aanhouden van reserveonderdelen overbodig.”


Klik hier om te stemmen of hier voor de uitslag.

Vorige stelling

De vorige stelling luidde: Prestatiegerichte contracten verhinderen het creëren van duurzame klantrelaties. Ruim 70 procent van de mensen die hierop reageerden waren het niet eens met de stelling. Leden kunnen de reacties hier bekijken. 

 

 Productnieuws

Videobewaking met drones

Steeds vaker worden drones ingezet voor allerlei toepassingen. De toegevoegde waarde voor de (petro)chemische industrie zeer groot. De inzet van een drone met camerasupport, warmtesensoren en/of gassniffers kunnen bij grote branden en een alles verwoestende vlammenzee enorm bijdragen aan risico- en brandbestrijding. Lees hier meer. 

Opleiding: How to manage your boss

Elke dag opnieuw merken we hoe lastig het soms is wanneer het contact met tussen medewerker en leidinggevende niet optimaal verloopt.Tijdens deze workshop wordt ingegaan op die samenwerking en worden hulpmiddelen aangereikt om hier het maximale uit te halen. Het betreft een KIVI-workshop die op 13 april wordt gehouden in Eindhoven van 19:00 tot 21.45 uur. Kosten voor niet leden € 150. 

Vakbeurs Materials

Materials 2015 is een beurs met allerlei (nieuwe) materialen en materiaaleigenschappen. Daarnaast komen er ook materiaaltechnieken aan bod, zoals specialistische bewerkingen, warmtebehandelingen, omvormtechnieken, oppervlaktetechnieken en verbindingstechnieken. De beurs wordt gehouden op 22 en 23 april in Veldhoven. Lees hier meer.   

Service Magazine

Het Service Magazine is het magazine voor onder meer leden van de NVSM. Naast aandacht voor activiteiten van de NVSM worden er onderwerpen belicht die interessant zijn voor servicemanagers.

Thema van het komende nummer is Servicelogistiek. Daarnaast komen er ook andere onderwerpen aan bod.

De allround technische klusjesman

Het dreigend tekort aan hoger technisch servicepersoneel leidt tot creatieve oplossingen aan de kant van de servicemarkt. Zoals de inzet van technische mensen die lichtere klussen kunnen uitvoeren. Dankzij een goede samenwerking in de keten en een transparant informatiesysteem zijn gebouwbeheerders goedkoper uit en krijgen ze beter inzicht in de werkzaamheden. Lees hier meer. 

 
Kort nieuws

Alle data ter wereld duizenden jaren bewaard op een theelepeltje

In theorie zou alle data ter wereld - waaronder e-mails, muziek en films - kunnen worden gecodeerd in slechts een paar gram DNA. Servers, harde schijven, flash drives en disks degraderen met de loop der tijd (net als gedrukte boeken natuurlijk). Een groep wetenschappers van de Zwitserse ETH Zürich heeft nu echter een methode gevonden om data de coderen in DNA - en dan blijft de informatie langer dan een millennium bewaard. Lees hier meer.

Allard van Hoeken wint eerste Johan Friso-prijs

Allard van Hoeken won tijdens de Dag van de Ingenieur de Johan Friso-prijs die voor de eerste keer werd uitgereikt. De prinsessen Beatrix en Mabel waren hierbij aanwezig. De 45-jarige Van Hoeke is Head of New Energy bij het bedrijf Bluewater Energy Services, waar hij met zijn team werkt aan drijvende oplossingen om getijde-energie op te wekken. Hij volgt Karianne Lindenhovius, innovatiemanager bij Pontes Medical in het UMC in Utrecht, op. Lees hier meer.

Heeft u zelf nieuws

Volg NVSM op social media

Regelmatig wordt het nieuws op de NVSM-website bijgewerkt. Maar ook op LinkedIn staan berichten over de vereniging. Meld u aan bij de groep.

 

Twitter

Volg de NVSM nu ook op Twitter. Meld je aan bij @nvsm_vereniging of volg deze link

 

 

 

Hulp gevraagd voor Op-Weg-Naar-Huis bijeenkomst

Jaarlijks organiseert NVSM voor haar leden een aantal interessante Op-Weg-Naar-Huis-bijeenkomsten. Voor het komende jaar doen wij hierbij graag een beroep op u.

 

Een OWNH-bijeenkomst adresseert een interessant en actueel thema binnen de servicewereld. De bijeenkomsten worden georganiseerd in de ‘dagrand’ ten kantore van een NVSM-lid, een leverancier of een andere relevante partij. De inhoudelijke bijeenkomst duurt circa een uur, waarna er doorgaans gelegenheid is voor een rondleiding of een netwerkborrel. Het uitgangspunt is om de bijeenkomst te vrijwaren van commerciële ‘reclameboodschappen’ en ons vooral te richten op de inhoud.

 

In het afgelopen jaren hebben er OWNH bijeenkomsten plaatsgevonden bij onder andere de Amercentrale in Geertruidenberg, kwekerij Barendse-DC op Agriport, Gordian Logistic Experts te Utrecht en machinefabriek Rademaker te Culemborg.

 

Wellicht heeft uw organisatie een interessante service casus gerealiseerd en wilt u deze met de NVSM leden delen, al dan niet in combinatie met uw opdrachtgever. Of misschien kent u een andere organisatie (hoeft geen NVSM-lid te zijn) die een interessant servicethema kan belichten tijdens een OWNH bijeenkomst.

 

Stuur ons een mail, info@nvsm.nl, dan neemt een bestuurslid contact met u op.

 

 

Nieuws melden

Bedrijven die nieuws te melden hebben kunnen dit doen door een persbericht in te zenden via deze link. De redactie maakt een selectie en plaatst de berichten op de website of in het Service Magazine. 

   

 

Colofon

Service Management Nieuwsbrief, elektronische nieuwsbrief voor servicemanagers

Eindredactie
Tineke Prins, PrinsCom, www.prinscom.nl
redactie@nvsm.nl

 

Uitgave van

Nederlandse Vereniging voor ServiceManagement (NVSM)

Postbus 1058, 3860 BB Nijkerk

T: 033 247 34 24 www.nvsm.nl

info@nvsm.nl

 
Klik hier als u zich wilt uitschrijven van deze nieuwsbrief